COLUMN

「自動車の相乗りサービス」に関する調査結果

Survey Results on Carpooling Services

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調査背景と目的

Background and Objective of the Survey

日本では人口減少による過疎化や労働力不足により、公共交通機関のサービス維持が困難な状況となっている。国土交通省が実施した「国土交通省国民意識調査」(http://www.soumu.go.jp/main_content/000578731.pdf)の結果によると、現居住地の将来的な不安は「公共交通が減り自動車が運転できないと生活できない」が最も高くなっており、移動手段確保が今後の課題となってくる。

このような移動課題に対しては、コミュニティバス等の運行や自家用有償旅客運送、自動運転の導入などいくつかの解決へのアプローチが考えられている。

今回、紀尾井町戦略研究所では、そのうちの一つ、自家用有償旅客運送の一形態である“自動車の相乗りサービス”に注目し、都市部や地方での移動に関する現状把握とこのサービスが住民の移動課題にどのような役割を果たすことができるかを調査した。

Maintaining public transport services has become difficult in Japan due to shrinking regional populations and labor shortages owing to a population decline. According to the results of a public awareness survey by the Ministry of Land, Infrastructure, Transport and Tourism (http://www.soumu.go.jp/main_content/000578731.pdf Japanese only), respondents’ greatest future concern in their current place of residence was the decrease in public transport, hindering them from going about with their daily lives unless they can drive a car. Securing mobility will become an issue in the future.

Approaches to solve such mobility issues include community bus services and the introduction of private, paid passenger transport and autonomous driving.

Kioicho Strategy Institute focused on carpooling services, a form of private, paid passenger transport, and conducted a survey of the current state of mobility in urban and rural areas, as well as the roles such services could play in the mobility issues of residents.

主な調査結果

Main Findings

―東京23区も地方も、どちらも5人に1人程度が外出時の移動手段に不便さを感じている。
―“自動車相乗りサービス”によって、外出手段に不便を感じている人の4割が、今より外出機会が増えると回答。
―“自動車相乗りサービス”には「高齢者の移動が楽に」「公共交通機関が使えないときの代替手段となる」といった移動課題解決への期待が寄せられている。



■東京23区では4割弱、地方ではほぼ全員が世帯で自家用車を保有している。
(図表1)

―Around one out of every five people in both the 23 wards of Tokyo and rural areas felt inconvenience in mobility when going out.
―40% of those who felt inconvenience in mobility replied that they would go out more often by using a carpooling service.
―Respondents have high expectations that carpooling services would solve mobility issues, saying the services would make it easier for older people to travel or would provide alternative mobility when public transport is not available.



■A little less than 40% of respondents in the 23 wards of Tokyo and almost all of the respondents in rural areas own a private car in their household.
(Figure 1)

■自家用車の保有率には差があるものの、外出時の移動については東京23区、地方とも「不便だと思っている」は約2割。
(図表2)

■Although there was a difference in private car ownership between respondents in the 23 wards of Tokyo and those in rural areas, around 20% of respondents in both regions felt inconvenience in mobility when going out.
(Figure 2)

■不便を感じている活動は「休日のおでかけ・レジャー」「観光」といった非日常的な活動から、「普段の買い物」「通勤、通学」と多岐にわたる。
(図表3)

■Activities that respondents felt inconvenience in were wide-ranging, from non-routine activities such as outings and leisure on holidays and sightseeing to daily shopping and commuting to work or school.
(Figure 3)

■「自動車の相乗りサービス」の認知は東京23区で57%、地方で48%。
(図表4)

■Recognition of carpooling services was 57% in the 23 wards of Tokyo and 48% in rural areas.
(Figure 4)

■現在移動に不便を感じている人の4割弱が、このサービスを利用することで外出機会が増えると回答している。
(図表5)

■A little less than 40% of those who currently felt inconvenience in mobility replied that they would go out more often by using a carpooling service.
(Figure 5)

■「自動車の相乗りサービス」に対する期待を聞いたところ、「高齢者の移動が楽になる」「公共交通機関が利用できないときの代替となる」「観光やイベントの移動が楽になる」などが高い結果となった。
(図表6)

■As for respondents’ expectations of carpooling services, the top replies included “will make it easier for older people to travel,” “will provide alternative mobility when public transport is not available” and “will make it easier to travel for sightseeing or to events.”
(Figure 6)

調査概要

Outline of the Survey

調査対象者
20歳以上男女

調査方法
インターネット調査

調査地区と有効回答数
東京23区 計936s
地方(山形県、秋田県、福井県、富山県、山梨県、奈良県、滋賀県、鳥取県、島根県、徳島県、高知県、佐賀県) 計2,808s

調査時期
2018年8月

Targets
Men and women aged 20 or above

Method
Online survey

Geographic coverage and number of valid responses
23 wards of Tokyo; 936s
Rural areas (Yamagata, Akita, Fukui, Toyama, Yamanashi, Nara, Shiga, Tottori, Shimane, Tokushima, Kochi and Saga Prefectures); 2,808s

Timing
August 2018

本資料・データの使⽤・掲載について

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本資料・データを使⽤・掲載される際には、必ず下記の出典を明記してください。
「自動車の相乗りサービス」に関する調査結果(紀尾井町戦略研究所)

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“Survey Results on Carpooling Services.” Kioicho Strategy Institute, Inc.)

CONTACT お問い合わせ先 紀尾井町戦略研究所 研究室 Research Department, Kioicho Strategy Institute, Inc.
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